Eat good, feel good!

Een gezond eetpatroon begint met het plannen van je maaltijden en het kopen van de juiste voeding. Met een maaltijdenplanner plan je je maaltijden voor de hele week. Je ontbijt, lunch, diner en je tussendoortjes. Zo wordt gezond en gevarieerd eten makkelijker én leuker! Ook bespaar je hiermee tijd en geld. Je doet geen last-minute bezoek meer aan de supermarkt en je kiest voor een echte maaltijd in plaats van iets ongezonds omdat je honger hebt of moe bent. Onderaan deze pagina kun je een maaltijd-weekplanner downloaden.

 

Hoe maak je nu verantwoorde gezonde keuzes?

  • Neem de tijd om de maaltijdenplanner in te vullen. Doe dit niet met een lege maag.
  • Kies voor variatie en gezonde recepten met voeding uit de Schijf van Vijf.
  • Kies (zoveel mogelijk) verse en onbewerkte producten (niet verpakt).
  • Kies magere zuivelproducten (yoghurt, melk, kaas, kwark).
  • Kies magere vleesproducten (kipfilet, rund/kalfsvlees, kalkoen).
  • Kies mager broodbeleg (rookvlees, kipfilet, rosbief, smeerkaaslight, aardbeien/ banaan).
  • Kies vezelrijke producten. Door vezelrijk te eten krijg je een verzadigd gevoel en het zorgt voor een goede spijsvertering (groente, fruit, peulvruchten, ongezouten noten).
  • Kies volkorenproducten, nog meer vezels (volkorenbrood, volkorenpasta, volkoren wraps, zilvervliesrijst).

 

Is de planner ingevuld ga dan met een volle maag naar de (online)supermarkt en plan dit zoveel mogelijk op een vast moment per week in. Weet wat je eet. Lees in de (online)supermarkt dan ook het etiket van de verpakte producten die je wilt kopen. Vermijd de gangpaden met snoep en snacks en negeer aanbiedingen van deze producten. Zie je in de overvolle supermarkt door de bomen het bos niet meer en wil je weten wat je eet? Maak dan een afspraak zodat we samen op supermarktsafari gaan. Tijdens een rondgang in de supermarkt leer je hoe je etiketten kunt lezen en waar je op kunt letten, zodat je in het vervolg zelf bewuste en gezonde voedingskeuzes kunt maken.

Wat ook bijdraagt aan een gezonde leefstijl is inzicht in je (on)gezonde gewoontes. Wil je gezonder en fitter door het leven? Dan maakt het bijhouden van een healthy habit tracker jou bewust of je gezonde gewoontes zoals 2 liter water drinken, 2 stuks fruit eten en sporten in een bepaalde periode (maand) hebt uitgevoerd. Het is daarmee een leuke manier om jezelf te motiverenVoor juli 2021 is onderstaande habit tracker gemaakt. Print deze uit en geef per dag met een leuk kleurtje aan wat jij doet voor een gezonde leefstijlDaar ga JIJ toch voor!

 

Wil je meer informatie? Neem dan contact op!

Maaltijden Weekplanner
Healthy Habit Tracker Juli